Mitä on hakukoneoptimointi? Hakukoneoptimointi on nettisivujen kehittämistä niin, että ne toimivat hakukoneiden näkökulmasta katsottuna mahdollisimman hyvin. Hakukoneet arvostavat tiettyjä teknisiä ratkaisuja nettisivuilla mutta ennen kaikkea ne arvostavat sivuston asiasisältöä. Tästä syystä sekä asiasisältö, että sivuston tekninen toteutustapa vaikuttavat siihen, miten hyvin sivusto sijoittuu hakutuloksissa tietyllä avainsanalla tietoja haettaessa.

Hakukoneoptimoinnissa onkin tärkeää pyrkiä antamaan lukijalle mahdollisimman mielenkiintoista ja kattavaa tietoa siitä asiasta, mitä lukija on etsimässä. Mitä kiinnostavampaa sisältö lukijan mielestä on, sitä parempaa sisältö on myös hakukoneiden näkökulmasta. Jokainen pystyy kehittämään omia kotisivujaan niin, että hakukoneet arvostavat niitä paremmin – kunhan ottaa huomioon viimeisimmät valistuneet arviot siitä, miten hakukoneoptimointi kannattaa omilla sivuilla toteuttaa.

Hakukoneoptimointi on ollut kiinnostukseni kohteena jo yli 10 vuoden ajan toimiessani matkailualalla erilaisissa myynnin ja markkinoinnin tehtävissä. Olen jo vuosien ajan seurannut tarkasti miten hakukoneoptimointi on kehittynyt ja mihin suuntaan ja millaisin toimin sivustoa nykyisin olisi paras kehittää. Koska hakukoneoptimointi toimii kaikilla aloilla samalla periaatteella, olen viime vuosien aikana auttanut matkailualan lisäksi monen muunkin alan yrityksiä kehittämään nettisivujaan paremmin hakukoneissa toimiviksi.

Mitkä asiat ovat hakukoneoptimoinnissa tärkeimmät

Hakukoneiden hakutuloksiin vaikuttavat todella monet asiat, joten sivustollasi on todennäköisesti tälläkin hetkellä lukemattomia pieniä yksityiskohtia, joita voisi kehittää hieman paremmin toimiviksi. Kaiken lähtökohta on kuitenkin asiasisältö. Ilman kunnon lukijoita kiinnostavaa asiasisältöä on vaikea enää nykyään päästä runsaasti kilpailluilla avainsanoilla hakutuloksissa kärkisijoille. Kun asiasisältö on lukijaa kiinnostavaa, sivulla viivytään kauemmin ja se taas on merkki hakukoneille kiinnostavasta sisällöstä. Samoin toimiva sisäinen linkitys auttaa lukijaa navigoimaan sivuilla ja löytämään helpommin lisää kiinnostavaa luettava kyseessä olevaan aiheeseen liittyen. Samoin kuin avainsanojen käyttö pää- ja alaotsikoissa pitää lukijan mielenkiintoa yllä ja kannustaa jatkamaan lukemista, samalla periaatteella hakukoneet lukevat avainsanoja otsikoissa ja teksteissä. Tässäkin kannattaa käyttää avainsanoja lukijaa miellyttävällä sujuvalla tavalla.

Hakukoneoptimointi ja ulkoisten linkkien merkitys

Ulkoisilla linkeillä oli vielä muutamia vuosia sitten ratkaiseva merkitys hakukoneoptimoinnissa. Toki edelleen linkki arvostetulta sivustolta omille sivuille on tavoittelemisen arvoista mutta nykyään myös pienempien sivustojen on mahdollista päästä tietyin edellytyksin hyviin hakutuloksiin ilman massiivista määrää ulkoisia linkkejä. Tämä on hyvä kehityssuunta etenkin pienempien ja paikallisten sivustojen löydettävyyden kannalta. Kehittämällä edelleen asiasisältöä pienempienkin sivustojen on mahdollista parantaa sijoitustaan vaikka ulkoisten linkkien saaminen tuntuisi vaikealta. Toki ulkoisia linkkejä arvostetuilta sivustoilta kannattaa edelleenkin hankkia, jos siihen vain on mahdollisuus.

Hakukoneiden arvostama sisältö

Millaista sitten on hakukoneiden arvostama sisältö? Ensinnäkin sisällön tulee olla uniikkia itse tuotettua sisältöä. Kopioimalla tekstiä muilta sivustoilta teet itsellesi vain suuren karhunpalveluksen ja hakutulostesi sijoitus saattaa laskea kopioitujen tekstien takia. Jos koet, että olet oman alasi todellinen asiantuntija ja osaat kertoa oman alasi asioista asiantuntevasti ja lukijoita kiinnostavalla tavalla, olet vahvoilla. Kun vielä jaksat nähdä vaivaa ja luoda sivustollesi tarpeeksi paljon lukijoita kiinnostavaa asiasisältöä sopivasti oikeanlaisilla väliotsikoilla rytmitettynä, sinulla on hyvät edellytykset päästä alkuun hakukoneoptimoinnissa. Myös omat ainutlaatuiset kuvat ovat tärkeitä ja parempia kuin yleiset monissa paikoissa käytettävät kuvatoimistojen suositut kuvat. Myös kuvien valitsemiseen, nimeämiseen ja kuvateksteihin kannattaa käyttää hetki aikaa ja suunnitella ne sivuston asiasisältöä tukemaan. Monet hakukoneoptimoinnin (englanninkieliset) asiantuntijat käyttävätkin sanontaa: ”Sisältö on kuningas”. No tämä pätee myös meillä jos viittauksella kuninkaallisiin tarkoitetaan asian tärkeyttä.

Hakukoneoptimointi ja blogi -kirjoitukset

Jos olet oman aihealueesi todellinen asiantuntija ja osaat kirjoittaa erikoisalueestasi kiinnostavasti, omien blogi -kirjoitusten tuottaminen on erittäin suositeltavaa. Hakukoneoptimointi hankkeesi hyötyy suuresti, jos onnistut saamaan paljon lukijoita vierailemaan sivullasi lukemassa uusimpia kiinnostavia blogitekstejä. Jos osaat kirjoittaa kiinnostavasti saatat saada säännöllisiä lukijoita ja mahdollisesti blogiisi viittaavien linkkien kautta edelleen lisää kävijöitä sivustollesi. Kävijämäärien kasvaessa ja lukijoiden viettäessä yhä kauemmin aikaa sivustollasi, sinulla on hyvät edellytyksen saada parempia sijoituksia hakukoneiden hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi on onnistuneiden blogi -kirjoitusten avulla ottanut ison edistysaskeleen ja sivustollasi on yhä paremmat mahdollisuudet saada uusia lukijoita.

Haluatko kuulla lisää miten sinun sivustoasi voitaisiin kehittää paremmin hakukoneissa löytyviksi? Ota yhteyttä, yhteystiedot löytyvät täältä.